V posledných dňoch (júl 2010) bol okolo SEO riadny humbuk. Na zdrojáku a vlastnom blogu napísal Miloslav „Plaváček“ Lešetický 2 kontroverznejšie články,počuť sa nechal aj Marek Prokop. Tieto príspevky rozprúdili prudkú debatu o prazákladnej existencii a význame SEO.
V tomto „mišungu“ som pochytil názory na to, čo je SEO, čo nie je SEO, čo k nemu patrí a nakoniec konštatovania, že žiadne SEO neexistuje.
Ani sa takej rôznorodosti tvrdení nedivím, keďže väčšina ľudí nevie, čo SEO skutočne obnáša a jeho význam si každý vysvetľuje tak, ako sa mu zachce. Tak čo teda znamená tá magická skratka?
Klient si SEO predstavuje asi nasledovne:
Ak mám záujem o SEO služby, tak tým chcem povedať, aby mi chodilo z neplatených výsledkov vyhľadávania čo najviac relevantných návštev. A popravde je mi úplne jedno, či tie návštevy získam vďaka „kúzlam“ alebo iným metódam. Ide mi o to, že financie, ktoré do SEO sypem, chcem naspäť aj s úrokmi. Čím väčšími, tým lepšie.
Z môjho pohľadu považujem SEO za proces, pri ktorom sa (v očiach vyhľadávačov) zvyšuje popularita web stránky takým spôsobom, aby sa prostredníctvom neplatených výsledkov vyhľadávania zvýšil počet relevantných návštevníkov.
Poradie v SERP-e závisí od popularity stránky v očiach vyhľadávača, nie človeka. Bohužiaľ je to tak a pokiaľ nebude existovať dokonalý vyhľadávač, tak to tak aj zostane. Akýkoľvek spôsob, ktorý zvýši popularitu stránky, patrí k optimalizácii pre vyhľadávače.
Pôsobivé texty, dobré nápady, no žiaľbohu aj spôsoby, ktoré zvyšujú popularitu umelo, len v očiach vyhľadávačov. Avšak faktom vo väčšine prípadov zostáva: Čo je dobré pre návštevníka, to je dobré aj pre vyhľadávač.
Najpopulárnejší (prvý) výsledok vo vyhľadávaní je ten s najväčšou silou. Každá stránka môže formou spätného odkazu hlasovať za inú stránku a tým ju posíli o určitú hodnotu. Je to skvelý „demokratický“ systém, najväčšiu silu získa skutočne najlepšia stránka.
Bohužiaľ, to platí len v onom, dokonalom svete teórie. V skutočnosti sa dejú veci ako v normálnom „ľudskom“ svete: Hlasy sa nakupujú, kšeftuje sa s nimi, získavajú sa rôznymi zakázanými technikami, či prapodivnými spôsobmi, ktoré sú často takpovediac na hrane.
Je na každom webe, či si vyberie cestu získavania hlasov prostredníctvom svojej propagácie, zvyšovaním svojej skutočnej popularity, alebo bude okašlávať systém a získavať hlasy umelo.
Tato debata je uz dost filizoficka a kazdy si pridal svoj kus filozofie. Moj nazor je skor taky, ze nejde ani o popularitu ako o celkovu doveryhodnost a hlavne relevantnost. To co google vyhodnoti za najpravdepoddobnejsi vysledok to je prve. Weby ktorym google veri, su na vela fraz dobre umiestnene, ale casto ich predbehnu weby s cielenym obsahom. Aj to sa da este rozdelit na to, ci ide o konkurencnu frazu alebo je to velmi vseobecny dopyt – longtail.
Ja by som seo definoval velmi jednoducho: SEO je zvysenie navstevnosti stranky a to navstevnikmi z vyhladavacov. Samozrejme z organickeho vyhladavania nie PPC. To ci sa to uz dosiahne trikmi, plosnym zvysenim navstevnosti cez zlepsenie odkazoveho profilu alebo na hladane frazy je uz nepodstatne. SEO je prave o tom, vediet ako na to. Plavacek tam plakal nad registratormi a patickarmi, Prokop zase spominal klise o „co je vhodne pre ludi, to je vhodne pre vyhladavace a preto treba robit weby pre ludi“, kazdy z nich ma z mojho pohladu pravdu, ale len z casti.
Je třeba také zmínit to, že vyhledavače mění algoritmus pro vyhodnocování webů v závislosti na rozšířenosti technik, které se osvědčily jako účinné a „SEO konzultanti“ je začali zneužívat. Proto s Plaváčkem z velké části souhlasím. SEO je jedna věc, ale udělat kvalitní web pro lidi, který bude mít popularitu hlavně u lidí je klíč k úspěchu.
SEO je jen jedna část online marketingu.