Meranie pozícií je vraj v „novodobom SEO“ zbytočné. Avšak ak sa niekto venuje SEO profesionálne, skôr či neskôr príde situácia, kedy sa sledovanie pozícií (viac než) hodí.
Možností využitia monitoringu pozícií je viacero, pozrime sa na tie najdôležitejšie:
Analýza poklesu návštevnosti
Ak web vypadne z výsledkov vyhľadávania a príde o návštevnosť z vyhľadávačov, všimnete si to aj bez merania pozícií. Avšak väčšinou nie je dôvod poklesu návštevnosti taký jednoznačný. Prepad pozícií je len jedna z mnohých príčin.
Keď je na webe menší pokles návštevnosti, pomocou Google Analytics rýchlo nezistíte, či sú dôvodom znížené pozície.
Mne sa už pekelne vypomstilo, že som pozície pravidelne nesledoval. Nad štatistikami klesajúcej návštevnosti som strávil pol dňa, no aj tak som nedokázal jednoznačne určiť, či sa jedná o pokles pozícií alebo je to len negatívny trend v hľadanosti fráz.
Ak by som vývoj pozícií monitoroval, vyriešil by som to oveľa rýchlejšie a kvalitnejšie.
Výpadok dôležitej frázy z vyhľadávania
Bežne sa stáva, že web sa v SERPe prestane zobrazovať na nejakú dôležitú frázu. Táto situácia môže nastať napr. ak niekto upraví obsah na stránke (a dôležitú frázu nechtiac prepíše inou) alebo vyhľadávač prestane indexovať stránku (zdravím Seznam :-)).
Výpadok jednej frázy, resp. pokles o pár stoviek návštev mesačne, si v Google Analytics ani nevšimnete. No ak vývoj pozícií monitorujete, výpadok frázy vám neujde.
Optimalizácia na úrovni fráz
V prípade, že nepoznáte aspoň približnú pozíciu nejakej frázy, nemôžete odhadnúť jej potenciál na zlepšenie.
Vezmime si napr. situáciu: V Google Analytics je u slovíčka „bikiny“ 100 návštev. Čo to znamená? Je to veľa alebo málo? Dá sa z toho slova vytrieskať viac?
Ak meriate pozície a vidíte, že ste priemerne na 6. pozícii, môžete sa podľa toho zariadiť. U menej konkurenčných fráz, sa stačí trošku pohrať s on-page optimalizáciou a posuniete sa vyššie. A taký posun zo 6. na 3. priečku môže priniesť 2 – 3 násobný nárast návštevnosti.
A ako pozície merať?
Základným nástrojom je Google Webmaster Tools, ktorý meria pozície na Google. Avšak funkcie nástroja sú dosť obmedzené. Jednak nemeria pozície na Sezname, nemôžete si navoliť ani vlastné kľúčové slová,…
Preto je vhodné používať ešte nejaký špecializovaný nástroj. Ja mám dobré skúsenosti s Collabimom a RankTrackerom – síce presné pozície na Google nezistia, ale na sledovanie nárastu/poklesu pozícií sú dostačujúce. V základnej verzii sú oba nástroje zadarmo, no keď ich chcete využívať naplno, treba si priplatiť.
Honzo, jak to píšeš to dává smysl .. sbírat data, chytře je vyhodnocovat, archivovat pro případ průšvihu – proč ne 🙂
Já budu asi jeden z těch co proti sledování pozic brojí – ne proto, že by to někdy nějak nemělo význam, ale protože v denní rutině vidím, že to klientům samoukům nebo vazalům taky-konzultantů v praxi víc škodí, než pomáhá. Pozice se stávají cílem, drogou, řetězem – spíše než občasným orientačním pomocníkem.
Nicméně beru si z tebe příklad, že tentýž problém jde docela hezky popsat i celkem pozitivně .. nemusí hrát všude prim vyšší hejterská :-))
Áno súhlasím, meranie je jedna vec a vyhodnocovanie druhá. A práve pri nesprávnom vyhodnotení vzniká najväčšia paseka 🙂
ano, taky občas a u některých projektů pozice měřím (používám svůj vlastní měřák,nebo někteří klienti mají sami collabim), nicméně je potřeba to nebrat jako to hlavní.
Hlavní KPI jsou, nebo by měla být, jiná. Nicméně jak popisuješ ve článku, může být měření pozic někdy přínosné. Ovšem jak poznamenal Lukáš, všeho s mírou a neupínat se na to 🙂
podľa toho ako sa hýbu pozície tak môžete kontrolovať či robíte správne optimalizáciu, len škoda že to trochu trvá
Zo stránky http://www.fotky.kat.sk sa zrazu prestali zobrazovať výsledky vyhľadávania v Google. Predtým boli pozície v norme, teraz úplne vypadli. Čím to môže byť?
napríklad: http://www.fotky.kat.sk/hobby-vytvory/kytica-z-cukrikov-a-lizaniek na vyhľadávací výraz „kytica z cukríkov a lízaniek“ v google bolo a už nie je.