Štyri najvýraznejšie trendy, ktoré podľa mňa zlepšia SEO v roku 2014:
SEO ustupuje obsahu
Stále viac marketérov a ľudí zodpovedných za web si uvedomuje potenciálne benefity obsahu. Hlavným dôvodom pre jeho tvorbu prestáva byť SEO (huráá).
Do popredia sa dostáva zvyšovanie dôveryhodnosti, budovanie značky či spokojnosť zákazníkov.
Vývoj v očakávaniach od obsahu.
Za viacerými benefitmi obsahu si možno predstaviť aj vyšší zisk. Vďaka tomu narastá i ochota investovať do obsahu viac času a peňazí. Presadenie obsahových SEO aktivít sa zjednoduší, no stúpnu nároky na prínos obsahu.
Väčší dôraz na UX
Uprednostňovanie dôležitých prvkov na stránke a škrtanie všetkého ostatného je vidieť stále častejšie. Neviem či za to môže rozmach pidi displejov, osveta v UX,odvaha Seznamu alebo všetko dokopy.
O likvidovaní zbytočností sa už len nerozpráva, ale sa to aj reálne začína diať. Tým mám na mysli škrtanie dekoračných obrázkov cez pol monitora, či aktualít capnutých na každej podstránke.
No kopec balastu mal pre SEO jednu výhodu: Dobre sa tam schovávali kľúčové slová. Teraz, ak bude priestor len na dve vetičky, bude docela výzva narvať tam naraz sedačku, pohovku, gauč, sedaciu súpravu aj otoman.
Pchať na stránku všemožné frázy nedáva z používateľského hľadiska zmysel. Na druhú stranu vyhľadávače zatiaľ nedokážu pracovať so synonymami a ďalšími príbuznosťami medzi slovami na takej úrovni, ako by sme si priali. Takže nie vždy sa dá všetko dokonale zladiť a aj naďalej treba hľadať kompromisy.
Avšak v konečnom dôsledku bude mať posun v UX, pozitívny vplyv aj na SEO.
Zmena prístupu k vyhodnocovaniu návštevnosti
Google Analytics prišiel v roku 2013 s neuveriteľným množstvom noviniek. K zmenám, ktoré sa výraznejšie dotknú SEO patria hlavne:
Atribučné modely
Google Analytics štandardne priraďuje benefity za konverziu len poslednému (nepriamemu) zdroju návštevy.
Obrázok: Základný atribučný model v Google Analytics. Užívateľ konvertoval počas 5. návštevy, keď sa preklikol z e-mailu. I keď vplyv mali aj ďalšie zdroje, e-mailu je priradených 100% z hodnoty konverzie.
To nie je veľmi spravodlivé rozdelenie. Našťastie už Google Analytics umožňuje pracovať s viacerými atribučnými modelmi, ktoré sú spravodlivejšie.
Obrázok: Atribučný model, ktorý rozdeľuje hodnotu konverzie v závislosti od času.
Výraznejšie používanie atribučných modelov zatiaľ neočakávam. No úplne bude dostačovať, ak sa do povedomia dostane fakt, že za konverzie nevďačíme len poslednému zdroju.
Vďaka tomu dokážeme lepšie vyhodnocovať prínos informačných fráz(napr. „Ako postaviť dom“), ktoré sú typické pre prvotné fázy nákupného procesu.
Obrázok: Ukážka (zjednodušeného) nákupného procesu.
Lepšia segmentácia obsahu
Konečne sa môžeme do sýtosti vyblázniť v označovaní stránok podľa kategórií, tagov, autorov, dátumu vydania,...
Obrázok: Ukážka typových stránok a ich podieľ na návštevnosti (screenshot z Google Analytics).
To sa síce dalo aj predtým, avšak možnosti boli obmedzené. Vďaka lepšej segmentácii dokážeme kvalitnejšie vyhodnocovať vývoj návštevnosti či iných KPI.
Utajenie kľúčových slov z Google
Google prestal poskytovať informácie o kľúčových slovách z neplatených výsledkov vyhľadávania. Dáta sú od jesene 2013 nepoužiteľné, čo s vyhodnocovaním SEO dosť zamávalo. Nedokážeme vyhodnotiť obchodný prínos kľúčových slov či rozlíšiť, koľko návštevníkov prišlo vďaka vyhľadávaniu značky.
A čo s tým?
- SEO musíme vyhodnocovať na úrovni stránok.
- Brandové frázy je potrebné aspoň čiastočne odfiltrovať.
- Našťastie môžeme využívať dáta z českého Seznamu, naďalej poznáme aj frázy z PPC a Google Webmaster Tools.
SEO ako prirodzená súčasť marketingu a webdizajnu
Z toho, čo v predchádzajúcich bodoch zaznelo, vyplýva jedna zásadná vec. Všetko so všetkým súvisí. SEO konzultant sa nemôže hrať len na vlastnom piesočku.
SEO je most medzi marketingom a webdizajnom – je súčasťou ostatných odvetví. Jeho úlohou je ohýbať ich tak, aby mali pre vyhľadávače maximálny efekt.
Preto je vzájomná spolupráca viacerých špecialistov veľmi dôležitá. Tento rok sa to ešte asi nestane bežnou praxou, no ten čas sa pomaly blíži.
Takže ak si UXák, copywriter, webmaster či marketér a so SEOistom navzájom nespolupracujete, je najvyšší čas zmeniť to. Túto problematiku dobre popísal Marek Prokop:
„Píše se rok 2014 a konec izolovaných SEO konzultuntů pomalu klepe na dveře“.
I keď následne dodáva:
„Ne, SEO neumře, ale SEO konzultanti by postupně vymřít měli. Jejich úkolem bylo dohlížet, zda z pohledu SEO dělají dobře svou práci ostatní — webdesignéři, vývojáři, marketéři, produkťáci, prodavači, zákaznická podpora…“
Ale myslím, že na to si ešte nejaký ten rok počkáme :-).
Mít skvělý obsah je super, ale snažit se tvořit obsah ve většině případů skončí průměrným až podprůměrným obsahem, který je webu často na škodu. Navíc takový obsah nikdo dál nedoporučuje, nesdílí, neodkazuje, takže náklady vyletí komínem.
Co považuji já za trend na tento a příští rok, je návrat k základům. Kolik projektů má dobře zpracovaný business plán, ví jaké jsou jejich silné stránky, jaká je jejich cílová skupina, v čem je jejich výhoda oproti konkurenci?
Je škoda, že mnohí sa púšťajú do obsahového marketingu len preto, že „im to niekto odporučil“ alebo preto, že „je to in“.
Pokiaľ si nevyjasnia ani základné otázky, ako napr. „kto je moja cieľová skupina“, tak to bohužiaľ väčšinou dopadne presne tak, ako píšeš.
Pěkné shrnutí s nadhledem nad „čistým SEO“. Já jsem se pokusil shrnout pár trendů trošku z techničtějšího úhlu pohledu v článku http://blog.pecka.name/seo-atributy-webu/
Pěkný a stručný článek. Jen upozorním na malou chybu. V článku máš „Dáta o sú od jesene 2013“ a to „o“ tam asi nemá co dělat. Slovensky neumím, takže si nejsem jistý, ale přišlo mi fajn se ozvat.
Tomáš, vďaka za upozornenie. Bola to chyba :).